utorak, 2. siječnja 2018.

MOJ (UZALUDNI) NOVINARSKI TESTAMENT: Kakvim informacijama protiv „fake news“




Glavni paradoks informacijske ere, u koju je globalizirani dio svijeta i njegove populacije, uz kompjutore, mobitele i internet, te društvene mreže, uletio još od početka 1990-ih glasi: što je obilje informacija obimnije, to je veća i količina lažnih vijesti (engl. fake news), pa je u tom novom mraku istinitu, potpunu informaciju i na početku sretne, nove 2018. moguće tražiti samo svijećom. Vrhunac tog novog ludila je u tobože već opće prihvaćenoj činjenici, da je sam termin „fake news“ preklani smislio novi američki predsjednik Donald Trump, u jeku svoje bitke protiv njemu manje lojalnih medija u Americi i Europi, iako je cijela ljudska povijest prožeta lažnim vijestima, od Adama i Eve do stvarnih razloga za najnovije američke agresije na Srednjem istoku ili za one kojima sustavno plasiranje takvih patki i ovih dana služi za otvaranje skorih, novih ratišta prema Kini, Rusiji ili Turskoj.

Za razliku od vremena Biblije i Ilijade, kada je mješavina lažnih i stvarnih informacija opisivala prošle događaje i interese, danas ta ista, ali znatno sofisticiranija kaša ravna teren za buduće, gotovo kataklizmične događaje, pripremajući duše i tijela njihovih budućih masovnih žrtava za što motiviranije sudjelovanje. Danas, usred te Zemljine informacijske ere, koja je u sve snažnijem zamahu, preko svih vrsta medija u smjeru sedam milijardi stanovnika danomice pljušte upute i vijesti o sve djelotvornijim lijekovima i terapijama ili preventivama protiv svih vrsta bolesti tijela i duše, ali niotkuda da se čuje i jedna riječ, ili bar neki „ajme“, o tome kako prepoznati ili sam komponirati istinitu i potpunu informaciju o bilo čemu vitalno (politički, ekonomski, kulturološki, identitetski) važnom, a kako lažnu vijest u bilo kojoj njezinoj varijanti.

Prva verzija mojeg novinarskog testamenta i tranzicijsko iskustvo: Početkom 2001. dobio sam poziv da za studente novinarstva na Fakultetu političkih nauka u Zagrebu održim predavanje o posebnostima ekonomskih i financijskih informacija. Tada sam posjedovao bogato iskustvo o novinarskom radu u medijima u tranzicijskim okolnostima (iz socijalizma u kapitalizam, iz mira u rat, pa opet u mir, iz Jugoslavije u Europsku uniju, iz naših medija u njihove itd.) Usput, prvi sam, još 1987., u Vjesniku pokrenuo, uređivao i doslovce punio svakodnevnu ekonomsko-financijsku rubriku, a zatim to isto od 1990. do 1992. uradio u tjedniku Danas, pa zatim u Kulušićevoj Slobodnoj Dalmaciji, i naposljetku u Vičevićevu Novom listu, surađujući usporedno i u „Privrednom vjesniku“ i u Leksikografskom zavodu Miroslav Krleža. Da ne bi sve otišlo uvjetar, sažetak tog predavanja podijelio sam studentima, od kojih su neki postali novinari na vodećim medijskim adresama u Hrvatskoj. No, prateći njihov rad kao gledatelj i čitatelj sa žaljenjem sam zaključio da je i to moje predavanje bilo uzalud, kao i velika većina poruka iz mojih kolumni i komentara unazad 30-ak godina (u odnosu na stvarne događaje i većinske vrednosne sudove). Za zainteresirane u novoj 2018., iz tog „testamenta“ prenosim ključne izvatke, kao skroman prilog autorima i konzumentima ambicioznijih tekstova ili slikovnih priloga na društvenim mrežama. Iako sam predavanje održao na temu ekonomskih i financijskih, te burzovnih informacija, ova pravila, preporuke i kriteriji podjednako važe i za političke i za kulturološke informacije, budući da je ekonomska dimenzija i njihova bit.

Za razliku od čitatelja, slušatelja i gledatelja iz predinformacijske ere, koji su kronično patili od oskudice izvora informacija (nije li većina povijesti za veliku većinu njezinih prolaznika protekla kroz rekla-kazala ili kroz bruji grad, ili kroz Smojinu ima-puno-lipih-stvari, samo-ne-smin-kasti), pa su do svoje istine dolazili sumnjajući samo u nekolicinu dostupnih izvora, danas se do istine može, teorijski, doći samo sumnjom u sve postojeće izvore. A praktički? Svatko bi trebao dnevno komponirati svoju mrežu globalnih, nacionalnih i lokalnih, te bočnih i mrežnih izvora, kako bi uz radikalnu sumnju došao neki korak bliže pretpostavljenoj cjelovitoj informaciji, istini. (Pišući „Šibensku filozofiju“, izvedenu iz bogate pučke tradicije, odbacio sam i tu mogućnost, jer „čoviku nije suđeno da išta razumi“, „jerbo je bleka od rođenja“, pa mu ne pomaže ni školovanje, „jerbo, pju škole, pju mone“). Ma, sve to ne znači da za života trebamo svi biti pijuni velike materijalističke igre: neka se bar njih nekoliko spase.

TEMELJNE POSEBNOSTI POTPUNE I ISTINITE (EKONOMSKE) INFORMACIJE

1.     Osim na 5 W (šifra izvedena iz pet engleskih riječi koje počinju na w: tko, što, kako, gdje i zašto), i politička i ekonomska, kao i kulturološka, a ne samo sportska informacija moraju odgovoriti i na pitanje: koliko.

2.     Strogo odvaja iznošenje činjenica od njihova tumačenja.

3.     Kod tumačenja činjenica, iznose se svi raspoloživi argumenti za i protiv određena vrijednosnog suda, a eventualna manipulacija u korist stava autora, stranke ili urednika, obavlja pomoću odabranog redosljeda ili različite duljine pojedinih tumačenja svakog od argumenata.

Ciljevi vijesti, komentara i analiza: Glavni ciljevi dobrog pisanja i uspješnog novinarstva i na području ekonomskih informacija su:

a)     Da se javnosti dade cjelovita informacija,

b)     Da se predstave sva bitna tumačenja te informacije, i

c)     Da se istodobno zadovolji vlastita autorska duša, interesi medija u kojima se radi i potreba čitatelja, slušatelja ili gledatelja da misli vlastitom glavom.



MEDIJSKE POSEBNOSTI

1.     Agencijska informacija mora biti tako napisana, da se prilikom korištenja u ostalim medijima može kratiti od repa prema glavi. Glavne brojke mora sadržavati u prvom odlomku, a većinu ostalih, srednje važnih pokazatelja, u sredini, tako da najkraća verzija može ići na radio i na tv, a dulja u novine.

2.     Ekonomska informacija za radio mora količinu brojčanih podataka svesti na minimum, iznoseći samo najbitnije, jer slušatelj po prirodi stvari teže percepira brojke od gledatelja ili čitatelja.

3.     Televizijska ekonomska informacija svoje brojčane izraze može predstaviti odgovarajućim dijagramom, uz koji tekst autora ide kao njegovo tumačenje.

4.     Novinska ekonomska informacija može biti prepuna brojki, gotovo na razini nekog teksta za stručni časopis, ali u tom slučaju sve te brojke moraju biti toplo umotane u odgovarajući čitljiv celofan.



STILSKE POSEBNOSTI (EKONOMSKIH) INFORMACIJA

1.     Ekonomska informacija mora imati čvrstu formu i strukturu: kratku rečenicu, koja odgovara na svih 5 W plus na upit koliko (uz korištenje brojki, postotaka i indeksa), ali bez previše atributa, veznika i metafora, hemingvejski.

2.     Burzovna izvješća i tržišne analize moraju se pisati po uzoru na tečajnu listu središnje banke, dakle – uvijek s istim skupom riječi (jer uvijek obrađuju isto: veličinu prometa, rast ili pad nečije cijene, tržišni trend, očekivanja i sl.), te se informacije, naime, čitaju redovito, ali brzo i ukoso, preko ključnih riječi i pokazatelja. Stoga, da povremenim čitateljima ne bi bile očajno dosadne, poboljšavaju se dodatkom pitkih metafora (npr. prvi put je „dolar“, drugi put je „zelembać“, ili: brokeri koji računaju na rast cijena ili ih samo kupuju, nazivaju se bikovima, a oni koji očekuju suprotno medvjedima, ili se za trendove na tim tržištima koriste izrazi iz meteorologije: bura, bonaca, oluja, poledica i sl.

3.     Ne smije se ni u kojoj vrsti ekonomskog teksta doći u kušnju, pa ga početi rečenicom, kao: „Nacrt izmjena i dopuna Zakona o…“ ili riječima: „Iako…Premda…Što se tiče…ili brojkom: 220.000 nezaposlenih…“ itsl., jer kroz tako dosadan ulaz ni jedan čitatelj ne može ući u tekst i njegov sadržaj. Zlatni zakon novinarstva važi osobito u ekonomskom novinarstvu: prva riječ mora biti glavni ulaz u priču, a prva rečenica njezin najjači mamac. Kad pišete komentare ili kolumne, nastojte u tim vrstama najsugestivnijih novinarskih formi, iznoseći temeljne informacije o nekoj temi, te stručne argumente, pomoći čitateljima, slušateljima i gledateljima, da o istom misle svojom, a pomalo i vašom glavom (samo da to ne primijete): Posebno je zadovoljstvo tim putevima i stramputicama utjecati na vladajuće ili oporbene političare, ili na očekivanja poslovnih ljudi, pa zatim s neke galerije gledati kako se u to ime, zbog suprotstavljenih interesa žestoko nadmeću i spore. I ne zaboravite: političari se mijenjaju, a (rasni) novinari ostaju (osim onih koji se sudbinski i misaono vežu uz nekog političara).