utorak, 19. prosinca 2017.

Europski Šibenik na Božić 2017. kontra šibenskog Božića iz 1066.


Samostanski vrt svetoga Lovre je idealan spoj povijesnog i turističkog, Europskog Šibenika

ŠTA O ŠIBENIKU OĆE KASTI NUMEROLOGIJA: Šibenik je jedini grad na svitu, koji je začet na sveti dan, Božić, koji priko broja 25 judima šaje numerološku poruku, da u njemu slavu Svevišnjega koji je Jubav, pa da taki budu i jedni drugima. Ma, ko je to tija čuti? Sve šta je dolazilo poslin bija je vični sudar Dobra i Zla, Boga i Đavla, u koji se puno našeg svita mišalo tentajući Đavla, da vidu šta bi od toga moglo ispasti i oćemo li se poslin vajati od smija. Kad je u najzadnjen vrimenu uz ime Šibenik tribalo domećati i broj po kojen će ga raspoznavati poštijeri u cilome svitu, dopali su ga 59 i 22, jedan gori od drugoga, numere teške konfužije, rastrojstva, pomišanije i izokrićanja, pa da na najlišpjen bokunu na baloti ništa ne iđe iz prve, da malo šta ispadne kako bi tribalo, oli ako šta i ispadne, da nikon nije po voji.



ŠTA O ŠIBENIKU OĆE KASTI ASTROLOGIJA: Kad ga je počela prigledavati astrologija, jedni su u njemu vidili Jarca, divju, raskalašenu beštiju (zarad datuma na koji je uša u povist), a drugi Vagu (zaradi Mijovila, svoga borbenog zaštitnika), kojoj se drago pobiti i protivu jednih i drugih, oli čas protivu jednih, a čas protivu drugih, pa ka rastrojeni 29, jerbo to je Mijovilov dan, tolko uznemiriti kantar, da višje ne more doći sebi. Mijovil i danas gori buža onog vraga, koji je dospija probužati kupolu, ali Mijovil jošter nije njega, zato šta je Firentinac, ka i Juraj, i vraga napravija tvrdog ki kamen. Šta je o svemu tomen moga znati meštar Juraj, kad je prvi put sa svojin škicama doša u Šibenik, a – vrime je pokazalo – pogodija je katedralon zamalo sve, ako ćemo infišavati da, za života, išta moremo razumiti.



ZAŠTO RENESANSNI ŠIBENIK NIJE DA VIŠE SVETACA I PISNIKA: Nije bilo lako Mlečanima imati snamin posla, digli bi oni ruke od Šibenika odma čin su vidili di su, da in nije pasala naša luka i trgovačka požicija prama Turskoj inperiji i nježinoj robi, i da in nisu tribali šibenska sol, maslinovo, smokve, vino, rakija, janjetina i nabaška kozletina, uz koju je iša i najlikovitiji od sviju sireva. Šta su njijovi špijuni zapišivali o namin, boje je i ne misliti, kad se vidi ono malo, šta su, sve u lipo, o svojin sugrađanima i njijovin spasitejima pisali Juraj Šižgorić i Frane Divnić, svaki u svoje vrime, koje je u ciloj šibenskoj povisti bilo – zlatno, jerbo je malo toga onda dililo Šibenik od Firence, oli našu od njijove renesanse. Oba su spominjali i gusare i ajduke, a nabaška pjačkaše sa svih banda, od gradske liđere do onih odazgara, šta su krali sve šta bi in došlo pod ruku, i vodu iz bunara, i zlato sa oltara, i šolde iz škrabica, i robu s trabakula i iz najboje zakračunatih palača, pa usput i tuđe žene, kojima bi se u njijovin najbojin litima zgadija život. Zato ne čudi šta je u ijadu lita Šibenik da malo svetaca i pisnika, jerbo sveci su odvaik bili čudan svit, koji pušta da šnjin radu ko šta oće, namisto da in se suprotivi, ne da na se i zaškaja ih oli brocne britulinićon, kako Bog zapovida. A pisnici? Bleke, šta kukaju da ih ona neće, oli njanke ne zna da postoju, namisto da su se cilin tilon odma bacili na nju, pa nek se ona poslin misli.

Od renesanse do savezničkog bombardiranja na svetu Lucu 1943. doli je bija dominikanski samostan, a poslin jedno vrime peškarija, da bi sad uzdiza se stanbeno-poslovni blok za europski Šibenik


ZARAD ČESA JE POLITIKA ODVAIK OD ŠIBENČANA ČINILA ŠTA JE ČINILA: Kad je poslin renesansne katedrale, gregorijanskog korala i venecijanske edukacije na grad lega Kandijski rat, s Turcima i janjičarima s jedne, i s neustrašivin branitejima, ratnicima i  mučenicima, ali užnjih i s pjačkašima, plaćenicima i razbojnicima s ove bande, pa onda strašna kuga, višje se nije moglo zabrenzati balotu. Cila je podivjala, pa se počela okrićati sve to bržje, da se priživila čejad višje nije imala za šta privatiti. U ton su ringišpilu naokolo počeli letati judi i zviri, teće i lancuni, mušći i škovace, molitve i beštime, šterike i špine, pošade i parangali, drška od motika i oglođani janjci, skupa s rašušenin karatelima. Po gradu nisi moga proći, ako si se ima za šta privatiti, a da te ko ne pričepi uzazid, e da bi ti drito u facu reka da je Venecija najgora kurbetina, kojoj će franca doći glave, oli da su Turci višje dali za Šibenik, nega svi oni šta su, kad je bilo najgore pobigli trabakulima, sriću in vrag odnija. Napija bi mu se krvi ispod vrata da ga se dočepan, dokaživa mi je jedan, šta je trča zamenon da mi to reče, tirajući me da mu pjunen u gubicu, ako mu ne virujen. Po tovernama, di su mušterije puštavale vino, kolko su tribovale, dosta je bilo da ko spomene Napolejona, oli Auštriju, a on njemu Italiju, Crnog Đorđa oli bleku Radića, pa da ga oriže di je najtanji. Kad se sve naskroz uskomešalo, vrila je krv probila i u tejatar, di je ona šenpja od Mazzolenija otija svitu prodavati pamet i lipotu, da se on poslin od sve te mižerje more to daje odalečivati. Na svoje san oči vidija i na uši čuja, kad su davali Zrinskog, da jedan naš na bini stane prid pupliku, i ki da ga koju, prodere se: „Ja san Nikola Šubić Zrinski“, na šta mu jedan, koji ga je dobro zna, doli, od petoga reda, reče: „Da si ti Zrinski, vratija bi mi onih ijadu kruna, šta san ti ih da na lipi brk, lupetino i beštijo, da li da bi beštijo!“



ZARAD ČESA JE SUSVITA U ŠIBENIKU ISPALA KAKO JE ISPALA: Uskomeša se domalo i ženski svit, pa počeja svima kaživati cice i  guzice, na šta se muškome dilu sva krv salila u glavu, da višje nisu dolazili sebi, nego su za njima plazili, ka da su svetice. Vrag je nazad doveja jopet i gusare i ajduke, koji su se – dok bi se ovi naši svučivali, da bi vatali golotinju onih nesritnica – mašali za sve šta in je dolazilo pod ruku, pa poslin spominjali i Šibenik, i Rvasku, i cilo vrime pišali od smija. Jedno, najvridnije, su sorili, drugo još vridnije zapošešali, treće priprodali fureštima, pa teke dali i našima, da muču. Bilo ih je šta su jopet prodavali i mater i ćaću, ako in se ne bi opirali, šta i nisu, jerbo su odprija znali, da njijova dica ne moru faliti. Kad je prija malo vrimena jedan naš, nako, da ko ne čuje, reka da su svojih pedeset ima višje force s jednon nega šta je ima su dvi ruke prija trijest lita, jerbo da ga onda ni su dvi nije moga slomiti, a sad more i s jednon, odma su ga izabrali za kraja, da ih vodi di nikad prija nisu bili. Pa se Zemja jedan tren prija Susvite tolko zavrtila oko sebe, da su se očepile i najzadnje bačve i damjane. Tolki je povodanj nasta, da se osvakle moglo cicati do besvisti. Izlivalo se i crno i bilo, a znalo je u tisnijin ulicama biti i opola.



TEŠTAMENAT U ULTIMI TREN: Kad san vidija koja je ura, zazva san svoje, i zadnjeg bizerog notara, da lapišon sve šta jošter fali, metnemo u teštamenat, pa da svaka bude na svon mistu: da se zna šta je koga dopalo. Mantalo mi se prid očima i nije mi višje bilo ni do česa, nego da bar štoko našeg priživi Susvitu i Kijamet (šta in je diferenca u tomen, šta jedan dolazi s maištralićon, a drugi, naskroz isti, s levanton). Kad je notar triput tinbron udrija, učinilo mi se ka da me je, dok sidin na katrigi kraj posteje, triput bubnilo u mali mozak i jošter, ka za zzuntu, ama-nama naskroz prisiklo ispod lebra. Vata san se za šugaman, da otaren ledeni pot s čela i otija jošter ništo kasti, ma višje se nisan moga sititi šta.



ŠIBENIK POSLIN MOJE PARTENCE: Ćutin se lašnji od tičjega pera i tolko dobre voje, vesel, da njanke ne obadajen ono doli, di sve iđe kako iđe: jedno u pra, a drugo u lug, jerbo je svit izgubija busolu, nabaška naš, šibenski svit. Kad san vidija da mi se i zidovi od kuće počinju guliti, truniti i bižati niz vitar, pokupija san onih devet škatula od postola sa kredence u konobi, pa šnjiman u vriću i uzbrig, drito na Kaštel. Okad san se delibera zadnjeg tila, nisan višje marija ni za koji matrijal, pa san leta, priskakajući skale, da me je milina bila gledati, ko me je moga viditi. Dok san se uspinja, gulilo se, mrvilo i odlazilo niz vitar sve živo okolo mene, pa san zadnje metre oda gol i bos, priko stina i magaruše, jerbo čin san se okrenija, doli višje nisan ima šta viditi, nega dim, prašinu i šporkicu, šta je ostala za sviman koji su se pobili zarad šibenskih parcela od Dumboke i Kvanja, priko Piska i Gozdenova, do Srime, Adrije, Konala i Solina. Derali su se na višje jezika, od kojih se nije moglo razumiti ništa, jerbo biće da su jedni na druge itali škaju i bonbe, vrilo uje i šodu kauštiku, kad – čin san se uspeja gori – doli više nije bilo ničesa do priguste prašine, u kojoj se gušilo cilo jedno vrime.

Najlipši, ma i najranjiviji dija Šibenika, naš Dolac, sa svojin Velin i Malin mandročon


ZORANOV KVARAT I PRIPORUKE ZA OVI SVIT: „Di si dosad, Josino, vaik se tebe triba čekati?!“, reka mi je s vrata od Kaštela, vas sritan šta me je dočeka, jedan od mojih najbojih prijateja, koji nije ima pacijencije da u Šibeniku čeka Susvitu, pa da skupa iđemo gori. Namisto „Živija mi!“ oli „Još ti je doli bilo malo, a?“ odma mi je ulija moj kvarat, uz pripomenu: „Pi, ne tribaš se više šparati!“ „Ima li nas po glasovima, jel ko još osta doli?“, priupita san ga, na šta mi reče: „Ne pitaj ništa, jerbo nisi više doli. Vamo su svi i vamo je sve. Nego, ne čudi se šta ćeš u Kaštelu viditi šta nikad prija nisi, sve na jednon mistu, pa bi te na tren mogla uvatiti mala snaga oli bi ti se moglo zamantati. Zato gledaj da ti je kvarat vaik pun i neš faliti.“ Pa smo se jedan za drugin počeli uspinjati uza zid, on skroz libero, a ja s kvarton u jednoj i s vrićon u drugoj ruki, kojih nije bilo za viditi. I nisan između dva reda skala ni dospija drugi put skvasiti grlo, kad san otamo čuja veliki smij, ka da su popucala sva Nebesa. „Znali smo da ćeš ti zadnji infišati, kako je Šibenski teštamenat samo tvoj, pa smo te, prija nego ćemo vamo, opjačkali i sve ti škatule ispraznili, a dotu pridali Mijovilu, u kapelicu, da nan svitli za na vike vikova.“ Govorija mi je to u facu jedan, čiju san glavu vidija na katedrali, da bi mu se, dok mi je govorija, minjala svako malo, sve dok nije izvitrila s mista di je s menon divanila. Na njegovo je misto odma doša jedan, pa još njih dvoje, oli – vidin li dobro – višje njih, koji se na glas čudu kolko judi vidu u mojoj faci, šta svako malo izvitri, da bi se vraćala na drugon mistu: tren ka čejade koje liči teške rane iz nike borbe na nože, oli ka žena šta se zaludu molila prija nego šta su ižnje istirali đavla, a jopet tren ka pešest okuženih, šta se rekuperaju i sad tražu jednog nesriću iz Glamoča, kojen bi tili criva izvaditi.



UKAZANJE PETRA KREŠIMIRA ČETVRTOG: „Nemojte, judi, biti bleke, niste doli!“, reče in jedan kojemu je u prolazu bilo bizero da su to novi, šta se na Kaštelu jošter ne snalazu kako triba. Kad mi je u zadnju jedan doša kasti, da me jedna dobra duša oće ništo priupitati, jerbo su joj rekli da san ja pisa „Šibenski teštamenat“, krenija san skalama šta vodu kroz mali, basetni volat prama Docu, di me je on, vanka zidina, čeka. „Škužajte, šjor, šta van prikidan feštu, ma oću samo da mi koko bizer reče, di san ovo ja sada?“ Red je bija da mu se najprvo pridstavin i prvi daden ruku: „Jakov“, rečen, a nisan bija sigur jesan li se dobro pripozna, a on meni, ka da njanci ne zna za se: „Petar Krešimir IV“. Dok smo se rukovali, sve se zatreslo, da se pričinjalo ka da će Nebo na Zemju. Odozgor su zalampale šajete i šijuni, odozdol se otvorile sve katakombe, u kojiman je ijadu lita, odispod grada, od rive do fortica, iša drugi, vični život.



OSVANUĆE APOSTOLA IVANA NA KAŠTELU I RONZZANJE NAŠEG SVITA: Kad se iz tih buža, gori prid Kaštel, naguralo tolko duša, da su se jedan tren začepila sva četri ulaza, saša je među nas jedan kojeg nije bilo za vidit, ali si ga moga čuti boje nego sebe. Prvo je, ka da se teke nasmija, sviju lipo pozdravija, pa je najprvo spomenija pisma šta je sla šibenskin sedmerin crkvama, s kojiman se sve do prija malo vrimena, lipo dopisiva, pa je onda spomenija niki libar sa sedan pečata i jedno janje, pa anđela i škakavalce, jednu ženu, zmaja i jedno dite. Pa je daje sve to višje plašija svit, da će doli sve propasti, jerbo su se judi raskalašili priko svake mire, pa spominja viđenja, zviri i Sotonu. I kad su se po cilomen Kaštelu duše počele komešati, ronzzati i svašta mu ružno vikati, ka da su još doli, otvorija je prid sviman Knjigu života, u kojoj je bila Rič. U ton trenu ja san skala na tle svoju vriću s mojih 12 škatula od postola, u kojima – kad san ih otklopija – nisan naša ništa. Pa san se uzvrtija, tija iskočiti iz svoje duše, probužati onog koji mi je sve šta san cili život slaga - uzeja, dok mi jedan, kojeg nikad prija nisan vidija, nije reka: „Šjor, ne vraćajte se nazad. Ode je na Kaštelu vaše misto.“ A mojih 12 škatula, ko mi ih je odnija, di su? „Sve su one na svon mistu, tamo di je i na početku bila Rič. Jerbo Rič, pa i šibenska rič, odvaik bijaše kod Boga, i Bog bijaše Rič. U njojzi je bija život, i sve šta je postalo, po njojzi je i u Šibeniku postalo. Kroz jedno je vrime Rič tilon postala i nastanila se među nama, pa se vratila nazad Bogu, kojeg nikad niko nije vidija. Nego samo Rič, koja bijaše Bog.“



OSVANUĆE APOSTOLA PAVLA NA KAŠTELU I KAŠTEL PRIPUN ŠIBENSKIH DUŠA: Dok su se i daje tresli Nebo i Zemja, a More i Šibenik prilivali na sve bande, uvati me šotobraco jedan drugi furešti čovik, koji se isto gori naša, ka i oni šta je bija prija njega, da mi se ispovidi, vako: „Kad bi ja govorija sve anjelske i judske jazike, a jubavi ne bi ima, bija bi lata šta ječi, i pokrivalo šta zveči. Kad bi zna sve tajne i svu pamet, a jubavi ne bi ima, niko bi i ništa bija, makar bi viron primišta brige i udoline. Kad bi sve svoje imanje i sve riči prida gorima od sebe, a jubavi ne bi ima, zaludu bi mi bilo sve. Jerbo, samo jubav ima pacijencije, ne fali se, nije guloža, ne razbanzzaje, ne štucigaje, ne štraca, niti prosipje beštime. Samo jubav zaboravja, prašta i raduje se istini. Proroštva? Nestaće! Jaziki? Zamukniće! Znanje? Proći će mu vrime. Jerbo je sve naše za života bilo nesavršeno. Prija smo zvirali okolo ka u magli, a saćemo licen u lice, ka Jubav i Rič. Dok mi se on ispovida, digle su se uzazid Kaštela sve šibenske paćeničke duše, njih naijade. Niko ih nije moga zbrojiti, jerbo je u jednoj duši znalo biti i njih deset, ka šta je prija u jednon tilu znalo biti dabi deset duša. Tolko sirotinje, brez tila i truna matrijala, Kaštel nije vidija okad zna za se. A, jopet, ka da su bili sritniji nega ikad prija. Dok nije doša među nas oni furešti, šta se meni ispovidija, na više je mista više njih toćalo i grizlo, šta je ko pridsebon ima, pa kvasilo grlo, iz kojih je poslin u Nebo išla pisma, šibenska pisma.

Prvi spomen imena Šibenik, na latinskome (In Sibiniquo, U Šibeniku), još svitli!


NAZAD: Pa su na tren zamukli i – kako san napovidija – primakli se zidinama, svi, sa svih banda, gledajući doli, prama plišivu mistu, di je prija bija grad, u kojen je Susvitu priživija samo Jakov, ali se kroz obadva, razvaljena portala čula pisma, ka da su „Kolaši“ još tamo: „Ave, verum corpus, rođeno od Marije Dive, smiluj nan se...“ Pa se i ta pisma, s Isuson i Marijon, počela uspinjati prama Kaštelu, okle se „Ave, verum corpus“ orija na sve bande, do na kraj svita. „Smiluj nan se“, reka san i ja, ka u sebi, tren prija nego šta ću – dok me niko ne vidi – posakrito, nazad.